Skärpta kundkrav på framtidens mobila banktjänster

Text: Annika Wihlborg

Daniel Wahlström, affärsutvecklingsansvarig på Danske Bank.

Daniel Wahlström, affärsutvecklingsansvarig på Danske Bank.

Allt fler bankkunder väljer att genomföra sina ärenden via mobilbanken. Det ställer krav på intuitiva och användarvänliga tjänster som snabbt hjälper kunden att hitta rätt. Samtidigt efterfrågar en växande grupp bankkunder möjligheten att få rådgivning, lånelöften, kreditgivning och att kunna genomföra betalningar direkt via mobiltelefonen.

– I december 2014 nådde vi en nivå då 65 procent av inloggningarna i våra självservicesystem gjordes via mobiltelefon. Vi ser att användarna av mobilbanken är mer aktiva. Andelen mobilbanksanvändare kommer säkerligen att fortsätta öka, säger Daniel Wahlström, affärsutvecklingsansvarig på Danske Bank.
För ett par år sedan var mobilbanken ofta en ”lightversion” av Internetbanken. I takt med att kundernas preferenser och användarmönster förändrats har många banker valt att lägga mer fokus på att erbjuda ett tjänsteutbud som är lika komplett i såväl mobil som Internetbank.
Kunder förväntar sig att kunna utföra alla typer av bankärenden via sina mobiltelefoner eller tablet, vilket förstås ställer krav på intuitiva funktioner och användarvänlighet, men också snabba genvägar till just den tjänst kunden efterfrågar för stunden, ofta på språng eller på plats i en butik.

Mobil rådgivning
– Möjligheterna att utveckla nya tjänster är många. Det kan handla om mobila tjänster som bistår med tips och råd inför ett stort köpbeslut eller inför större livshändelser. En annan tjänst som förmodligen kommer att efterfrågas framöver är mobil kreditgivning som kan beviljas på någon minut, när kunden är på plats i butiken, säger Daniel Wahlström.
Ett annat exempel på en traditionell banktjänst som numera erbjuds via telefon är rådgivning av olika slag. En växande grupp bankkunder föredrar snabb och effektiv rådgivning via e-möte snarare än ett fysiskt möte med banken. Daniel Wahlström menar att rådgivningen via mobil och dator ofta blir mer direkt och rakt på sak, vilket är tidsbesparande och även kan möjliggöra personlig rådgivning med minimal väntetid.

Ska förenkla tillvaron
Danske Bank var tidigt ute med att lansera nya mobila banklösningar och ligger även i frontlinjen med nya kortlösningar. Hösten 2014 lät Danske Bank en grupp kunder testa ett kontaktlöst betalkort som varken kräver chip eller pinkod. Betalningen genomförs i­stället genom att kortet vidrör en terminal. Daniel Wahlström tror att även den här typen av betalningslösningar inom en snar framtid flyttar in i kundernas mobiltelefoner.
– Tekniken bakom den mobila plånboken är redan här, men för att kunden ska vara beredd att ta till sig den nya tekniken krävs att den på något sätt förenklar kundens vardag, att de mobila betalningslösningarna är smidigare och enklare än exempelvis kortbetalning, säger han.

Kommentarer inaktiverade.